Divadelní revue 2015 · n° 1
no 3 · ročník 25 · 2014Číslo n° 1/2015 se věnuje zejména divadelní scénografii. Ve třech obsáhlých studiích se jí zabývají Vojtěch Poláček, který pojednává v širších kontextech historický vývoj panovnických lóží především v prostoru někdejšího Rakouska-Uherska, Barbora Příhodová, zevrubně líčící dvojí uvedení opery Intolleranza 1960 v Itálii a Spojených státech v šedesátých letech s důrazem na rozbor scénografie Josefa Svobody a jeho využití tehdy nejmodernějších projekčních technologií, a Věra Velemanová, jež rozebírá scénografie Františka Tröstera pro tři poválečné inscenace režiséra Alfréda Radoka. Recenzní rubrika se zaobírá monografiemi scénografů i publikacemi o divadelní architektuře a v rubrice dokumenty najdete komentovanou edici dopisů režišéra Jindřicha Honzla scénografu Františku Muzikovi ze třicátých let. V druhém tematickém bloku otiskujeme vybrané příspěvky z loňské konference o Václavu Havlovi. Svazek doplňují překlady statí Jurije Lotmana a Thomase Postlewaita a v čísle najdete rozhovor s teatroložkou Ladislavou Petiškovou.
scénografie
Vojtěch PoláčekChrám, palác, jeviště. Funkce a symbolika panovnických lóží a jejich krátkodobé výzdoby s akcentem na prostor Rakouska–Uherska
Barbora Příhodová
„Poprask v Bostonu“: uvedení opery Intolleranza 1960 jako nové jevištní formy na scéně studené války
Věra Velemanová
Trojí spíše letmé setkání. František Tröster a Alfréd Radok
eseje
Thomas PostlewaitDivadelní události a jejich politické kontexty: problém při psaní dějin divadla
Jurij Lotman
Jazyk divadla [1989]
havel na scéně
Martin PšeničkaHavel na scéně: překlady, jevištní adaptace, recepce
Veronika Ambros
Poetika absence v Zahradní slavnosti Václava Havla
Lenka Jungmannová
Dramatika Václava Havla a transtextovost
Vladimír Just
Kdo je Vilém Rieger? (Pokus o typologii havlovského hrdiny)
Anna Freimanová
Neznormalizované divadlo. Inscenace her Václava Havla v režii Andreje Kroba (1975–1989)
rozhovor
Divadelní historik, teoretik i kritik má být bytost živě reagující na soudobé problémy. Rozhovor s teatroložkou Ladislavou Petiškovou (Martin Pšenička a Honza Petružela)recenze
Vojtěch PoláčekČtyři scénografické monografie: Hrska – Svoboda – Muzika – Melena (Vlasta Koubská, Petr Štembera, Jan Rous, David Chaloupka, Božena Brodská. A. V. Hrska [1890–1954]. – Helena Albertová. Josef Svoboda – scénograf. – Vlastimil Tětiva, Vlasta Koubská. František Muzika. – Marie Zdeňková, Josef Vomáčka. Miroslav Melena – Scénograf a architekt.)
Jan Šotkovský
Tři knihy o herectví (Zuzana Sílová. Komedianti na české scéně: od divadla k filmu. – Petra Honsová. Jiří Hálek a Jiřina Třebická – K herectví Činoherního klubu a 60. let. – Michal Čunderle. Dialogy řeči: tucet studií o hercích a řeči.)
Martin Bernátek
O divadelní architektuře (Beyond Everydayness: Theatre Architecture in Central Europe. – Henrieta Moravčíková, Viera Dlhaňová. Divadelná architektúra na Slovensku: od zložitých mestských budov k monofunkčným divadlám a späť. – Architektura teatralna w Polsce. – Naprej! Česká sportovní architektura 1567–2012.)
Vladimír Just
Praha nadvakrát děravá (Kritické poznámky na adresu dvou oceňovaných knih o Praze) (Olga Vlčková. Divadlo a divadelní scény: Zmizelá Praha. – Jiří Padevět. Průvodce protektorátní Prahou. Místa – události – lidé.)
zprávy
Denisa ŠťastnáScénografická sbírka a další fondy IDU
Výběr z nových knih (leden–květen 2015)
dokumenty
Vlasta KoubskáK brněnským představením Androkles a lev a Donogoo Tonka – z dopisů Jindřicha Honzla Františku Muzikovi
Vít Pokorný
Valtr Meluzin – úspěšný funkcionář a neúspěšný scénograf
Další čísla