Divadelní revue 29, 2018, n° 1 — aktuální číslo

Číslo n° 1/2018 (vychází v srpnu 2018) otevírá studie „Společně na rozhraní: téma nejistého společenství v současném britském divadle“. Clare Wallace v ní na trojici současných britských dramat Tima Crouche, Davida Greiga a Caryl Churchillové analyzuje zájem o fenomén komunity a prekarizace lidských společenství. Studie Milana Pospíšila podrobně pojednává o opeře Josepha Weigla Švýcarská rodina (Die Schweizerfamilie) z roku 1809 a věnuje se i prvnímu českému provedení díla v roce 1823 ve Stavovském divadle v překladu Simeona Karla Macháčka. Lenka Jungmannová se v eseji „Postdramatické divadlo jako pojem aneb Post­ teatrologie?“ vrací k vlivnému konceptu postdramatického divadla Hanse-Thiese Lehmanna a soustředí se na jeho terminologickou, teoretickou a metodologickou nekonzistentnost. Jan Hyvnar v textu „Poznámky k encyklopedii nonverbálního divadla“ představuje vznikající projekt katedry nonverbálního divadla pražské HAMU. V čísle najdete rozhovory s dvěma členy Odin Teatret – Eugeniem Barbou a Kaiem Bredholtem z roku 2016 – a Lenka Jungmannová zpovídá divadelního teoretika, kritika, estetika a pedagoga Petra Pavlovského. Otiskujeme také všech třiatřicet došlých odpovědí na anketní otázku „Jaké počiny v oblasti teatrologie (a okolí) považujete za posledních pět let za zásadní, inspirativní či pozoruhodné a proč?“ A Miloš Mistrík recenzuje knihu Georgese Banua Les Voyages du comédien o podobách herectví, která vyšla pod českým názvem Nepodrobený herec.


Honza Petružela
Editorial

studie

Clare Wallace
Společně na rozhraní: Téma nejistého společenství v současném britském divadle

Milan Pospíšil
Opera Švýcarská rodina: Historie libreta a pražská provedení

eseje

Lenka Jungmannová
Postdramatické divadlo jako pojem, aneb Postteatrologie?

Jan Hyvnar
Poznámky k encyklopedii nonverbálního divadla

rozhovor

s Eugeniem Barbou a Kaiem Bredholtem: Barter (Magdalena Hasiuk a Krystyna Ułamek)

rozhovor

s divadelním teoretikem a kritikem, estetikem, vysokoškolským pedagogem a politickým komentátorem Petrem Pavlovským: Když někomu opravdu vrazím nůž do zad, není to divadlo… (Lenka Jungmannová)

anketa

Divadelní revue a Teatrologické společnosti: „Jaké počiny v oblasti teatrologie (a okolí) považujete za posledních pět let za zásadní, inspirativní či pozoruhodné a proč?“

recenze

Miloš Mistrík
Nepodrobený herec podľa Georga Banuho (Georges Banu: Nepodrobený herec)

výběr z nových knih (únor–květen 2018)