Divadelní revue 32, 2021, n° 3
Divadelní revue 3/2021 přináší tři statě „domácích“ autorů, tj. studie z Kabinetu pro studium českého divadla IDU, vybrané příspěvky z druhého ročníku letního teatrologického sympozia v Mikulově, rozhovor s dramatikem Milanem Uhdem aj. – Martin J. Švejda mapuje uměleckou a životní cestu herečky Anny Sedláčkové (1887–1967), největší hvězdy českého divadla první poloviny 20. století, po roce 1928, tj. od vrcholu její kariéry po protektorátní peripetie v jejím vlastním divadle. – Otto Drexler ve studii „Divadelní referát Josefa Trägera v situaci třetí republiky“ skrze analýzu korpusu kritikových novinových článků nahlíží vztahy a pozice veřejného intelektuála v dynamické poválečné situaci. – Klára Škrobánková se věnuje hostování afroamerického herce Iry Aldridge (1807–1867) v českých zemích v letech 1853 a 1858 a kritické odezvě na jeho vystoupení. Analyzuje dramaturgii, a především práci s postavou Othella, jenž se stal pro Aldridge, herce tmavé pleti, klíčovou rolí. Právě charakter Othella a kritická reakce českých i německých recenzentů nejen na jeho vizuální ztvárnění poskytuje vhled do raného vnímání rasové jinakosti v rakouské monarchii. – S dramatikem Milanem Uhdem vedli rozhovor Jitka a Jan Šotkovští a Barry Freeman recenzoval knihu Barbary Day o českém divadle.
Honza Petružela
Editorial
studie
Martin J. Švejda„Nikdy se nemíním přehrát do starého oboru.“ Život a kariéra Anny Sedláčkové po roce 1928
Otto Drexler
Divadelní referát Josefa Trägera v situaci třetí republiky
letní teatrologické sympozium v Mikulově
Petra JežkováTeatrologický způsob léta
Klára Škrobánková
„Syn afrického slunce“ i „nenápadný černoch“. Ira Aldridge a jeho hostování v českých zemích
Miroslav Kindl
Z Řezna do Vídně po Dunaji. O začátku, cestě a konci divadla Giovanniho Burnaciniho
Jitka Ludvová
Kdo byl Andrea Giulliani aneb Inventáře Stavovského divadla z let 1798 a 1799
Miroslav Lukáš
Víno a jeho místo v barokních hrách
rozhovor
s dramatikem Milanem Uhdem: Jsem živý z pochybností (Jitka a Jan Šotkovští)
recenze
Barry FreemanTrial by Theatre (Barbara Day: Trial by Theatre: Reports on Czech Drama)