Divadelní revue 28, 2017, n° 3 — aktuální číslo

Číslo n° 3/2017 (vychází v dubnu 2018) přináší studie o českém divadle 20. století, které pojednávají o aktuálním tématu zneužití moci a nástupech, návratech a „tloustnutí“ totalitarismu. Studie Honzy Petružely analyzuje méně známou televizní inscenaci Alfréda Radoka Ďábel v Bostonu z roku 1957, doby, kdy se z televize v Československu začíná stávat masmédium, a režisérovi se podařilo v napjaté polovině padesátých let pojednat vlastní antiideologickou dramaturgickou úpravu hry o „čarodějnických procesech“. Studie Vladimíra Justa o inscenaci Jiráskova dramatu Jan Roháč sleduje na první posrpnové premiéře činohry Národního divadla v roce 1968 proměnu chování této instituce, potažmo společnosti na počátku tzv. normalizace. Rychlé slábnutí protestních prohlášení instituce, vyvanutí vzdorného gesta a příklon jejích představitelů k „reálpolitice“ ukazuje autor i na vytvoření „kolaborantských rituálů“ na první scéně, jež trvaly až do konce osmdesátých let. Degenerativní proměnu inscenačního výrazu činohry Národního divadla v atmosféře sedmdesátých let, tj. v již probíhající a „etablované“ normalizaci, na vzorku soudobých zahraničních her analyzuje Barbara Topolová. V Divadelní revue 3/2017 zpovídala Nina Vangeli Janu Pilátovou, a protože jim to šlo moc pěkně a bavilo je to, role si dámy tentokrát prohodily a vy si můžete přečíst rozhovor Jany Pilátové s taneční publicistkou s „divným“ jménem.


Honza Petružela
Editorial

české divadlo 20. století

Honza Petružela
Ďábel v Bostonu: Radokova televizní inscenace hry Liona Feuchtwangera v roce 1957

Vladimír Just
Krok sun krok – od vzdoru k rituálu (Jiráskův Jan Roháč a Národní divadlo jako anticipace chování české společnosti po srpnu 1968)

Barbara Topolová
„Obézní realismus“ Tápání po stylu ve znormalizovaném Národním divadle

rozhovor

s Ninou Vangeli: Nepatření (Kde domov můj...) (Jana Pilátová)

recenze

Dalibor Tureček
Drama jako alegorie politiky: přínosy a limity (Peter Deutschmann: Alegorien des Politischen. Zeitgeschichtliche Implikationen des tschechischen historischen Dramas [1810–1935])

Markéta Klosová
Ad Tomáš Havelka: „My, družina školáků, na něž se tu díváte“ DR 1/2017

výběr z nových knih (listopad 2017–leden 2018)

zprávy

Dita Lánská
Doktorandi sobě, už počtvrté IV. doktorandské sympozium – Telč 2017 Naděje