Tělo v umění
Výzvy současných body-based arts
The Body in Art
Challenges of Contemporary Body-Based Arts
Deadline: 30. 11. 2024
Editorka čísla: Jitka Pavlišová
Dějiny zkoumání lidského těla jsou čtením pozpátku: od jeho povrchového objevování přes anatomii až ke klasifikaci genomu, nebo od mystického přes biologické k sociologickému uchopení a tak dále. Všechny pokusy toto tělo rozšifrovat se pak odbývají na základě četby v různých vrstvách za sebou poskládaných textů. Teprve dešifrováním a kritickou reflexí určité znakové vrstvy se tyto texty stanou transparentními a odhalí, co se skrývá pod nimi.
Tímto výstižným metaforickým příměrem začíná rakouský taneční teoretik Helmut Ploebst ve své publikaci No wind. No word: Neue Choreographie in der Gesellschaft des Spektakels (2001: 241) kapitolu týkající se mediality těla a jeho současných variant. Poukazuje tak především na svébytný způsob čtení těla, který se konstruuje a rozvíjí v jednotlivých údobích dějin lidstva a prostřednictvím různorodých kulturních entit. A právě na základě těchto variabilních podob čtení těla lze poznat specifické existenční podmínky kultur a charakteristické znaky jednotlivých epoch a regionů. Tělo a způsob, jak je v umělecké tvorbě (sebe)prezentováno a (sebe)tematizováno, vždy současně odráží i jeho zasazení do konkrétních existenciálních, kulturních a sociálněpolitických kontextů, a můžeme je tedy bez nadsázky považovat za nástroj diagnózy doby.
Je až alarmující, jak je toto nazírání těla a skrze tělo v současnosti naléhavě tematizované. Po expanzi poststrukturalistických teorií fragmentarizovaného subjektu, dekonstrukce a destrukturalizace těla a konceptů flexibilních identit v otázkách a výzkumu týkajících se lidské tělesnosti čelíme ještě převratnějším výzvám. Souvisejí s existencí člověka v globalizovaném, medializovaném a v posledních dekádách i výrazně virtualizovaném světě a rovněž s debatami týkajícími se biotechnologií a genetického inženýrství. V oblasti současných humanitních věd jsou tyto jevy nazírány svébytným, výrazně civilizačně kritickým prizmatem, a lze je souhrnně označit jako přechod subjektu do stavu transhumanity. Toto vědomí může implikovat až provokativní otázku: Kolik těla dnes ještě vůbec potřebuje člověk?
Pro připravované číslo uvítáme příspěvky různých vědních disciplín, které přímo vycházejí z výzkumu uměleckých druhů a forem zakládajících se na lidském těle a které zároveň napomáhají posílit a rozšířit stávající vědecký diskurz o rozličných modifikacích a transformacích tělesnosti v oblasti performing arts. Přivítáme studie věnované rozmanitým uměleckým strategiím zkoumajícím lidské tělo a to, jak jimi člověk uchopuje, poznává a ověřuje svoji existenci i tento svět.
Studie se všemi náležitostmi posílejte editorce čísla na adresu jitka.pavlisova@upol.cz do 30. listopadu 2024 a texty spadající do ostatních rubrik do konce roku 2024. Případné dotazy směřujte prosím k editorce.
Těšíme se na vaše příspěvky,
Redakce Divadelní revue
Issue Editor: Jitka Pavlišová
The history of the exploration of the human body is one of reading backwards: from its surface appearance over anatomy up to the decoding of the genome, or from a mystical over a biological to a sociological definition, and so on. All attempts at deciphering this body were done according to a model of reading texts lying in layers behind each other. Only deciphering and critical reflection of a layer of signs let it become transparent so that the one lying beneath it could be recognised.
This poignant metaphor introduces the chapter on the mediality of the body and its contemporary variants in a publication No wind. No word: Neue Choreographie in der Gesellschaft des Spektakels (2001: 241) by an Austrian dance theorist Helmut Ploebst. In doing so, he points in particular to the peculiar way of reading the body which is constructed and developed at different periods in human history and through diverse cultural entities. And it is on the basis of these variable forms of reading the body that the specific existential conditions of cultures and the characteristic features of individual epochs and regions can be recognized. The body and the way it is (self)presented and (self)thematized in arts always simultaneously reflects its embedding in specific existential, cultural and socio-political contexts, and can therefore be considered without exaggeration as a tool for the diagnosis of time periods.
It is almost alarming how urgently this way of looking at and through the body is currently thematized. Following the expansion of poststructuralist theories of the fragmented subject, the deconstruction and destructuralization of the body, and concepts of flexible identities, we face even more subversive challenges in questions and research on human corporeality. They are related to the existence of the human being in a globalized, mediatized and, in recent decades, highly virtualized world, as well as to debates concerning biotechnology and genetic engineering. In the field of contemporary humanities, these phenomena are viewed through a distinctly civilization-critical perspective and can be summarized as the subject's transition to transhumanity. This awareness may raise an almost provocative question: How much of a body does a human being even need today?
For the forthcoming issue, we welcome contributions from various disciplines that are directly drawn from research into artistic forms and modes based on the human body, while also helping to strengthen and expand academic discourse on the various modifications and transformations of corporeality in the performing arts. We welcome studies devoted to diverse artistic strategies exploring the human body and how humans grasp, know and validate their existence and this world through them.
Please send studies with all relevant details to the issue editor at jitka.pavlisova@upol.cz by November 30, 2024, and texts falling under the other sections by the end of 2024. Any questions should be directed to the editor.
We look forward to your contributions,
The editors of Divadelní revue
Opakování a jedinečnost v umění a kritice
Repetition and Uniqueness in Art and Criticism
Deadline: 30. 6. 2025
Editorka čísla: Josefína Formanová
Opakující se pohyb tam a zpět mě nutí chtít víc. Přesvědčuje mě, že budu-li dostatečně trpělivý, abych dokázal sledovat každý krok, a dostatečně pečlivý, abych se do opakování a variací nořil pozorný k jejich rozdílům, z opakování vzejde něco velkého. Nakloním se, sedím na kraji židle a pozoruji nejen variace, ale i cosi jiného. Pozoruji sebe sama – toužícího.
(Eirini Kartsaki: Repetition in Performance: Returns and Invisible Forces, Londýn 2017, s. 137)
Jestliže platí, že opakování je podmínkou jedinečnosti, pak v divadelním umění to platí dvojnásob. Říkáme, že představení bylo unikátní, že inscenace je originální nebo že inscenovaná hra se vztahuje k původní hře. Co se ale jedinečností, originalitou a původností myslí? Všechny variace pojmu jedinečnosti se nezbytně vztahují k nějaké formě opakování, ať už se jedná o ustálené gesto, repliku, scénické zpracování, dramatickou předlohu nebo celý kánon. Citát z knihy Repetition in Performance napovídá, že mezi opakováním a jedinečností existuje spojení, které v uměleckém díle působí zvláštní silou. V opakování téhož skutečně poznáváme nové, případně nově. Sepjetí opakování a neopakovatelnosti lze chápat jako metafyzický princip díla, jak to činí klasická tradice kantovské estetiky. Lze je zkoumat ve vztahu k auře či autenticitě díla, jak to činila kritická teorie. A stejně tak lze po performativním obratu pochybovat o tom, jestli to, co zakoušíme jako jedinečné, vůbec pochází z díla, popřípadě zprostředkovaně od umělce. Vlastní perspektivy nabízí i umělecká kritika, která se vždy pohybovala v rozpětí od parafráze díla po jeho interpretaci, aniž by kdy bylo zcela jisté, kde jedno končí a druhé začíná.
Co tedy lze v uměleckém, popřípadě divadelním díle opakovat a co činí dílo jedinečným? Je možné „proopakovat se“ k originalitě? A co znamená o ni usilovat? Druhé číslo ročníku 2025 se soustředí na fenomén paměti uměleckého díla, recepci umění z hlediska jedinečnosti nebo třeba na to, proč se v debatách o umělecké kritice opakují stále tytéž kontroverze a co to o umělecké kritice prozrazuje. Do čísla vítáme příspěvky, které se věnují konkrétním případům, v nichž pozoruhodným způsobem vystupuje dynamika opakování a nějaké formy jedinečnosti. Dále přivítáme systematické či historické odborné studie, které téma reflektují s ohledem na specifika rozličných teoretických disciplín od divadelní teorie přes filosofii po sociologii či kulturologii. Přijímáme také kratší formáty s nižšími nároky na odborný aparát, které reflektují primárně aktuální události a fenomény (viz přehled rubrik v Pokynech pro autory).
Studie se všemi náležitostmi posílejte editorce čísla na adresu josefina.formanova@gmail.com do konce května a texty spadající do ostatních rubrik do konce června 2025. Případné dotazy směřujte prosím rovněž na editorku.
Těšíme se na vaše příspěvky,
Redakce Divadelní revue
Editor of the issue: Josefína Formanová
The repetitive movement of the back and forth makes me want more of it. It convinces me that something great is going to come out of repetition, if I am patient enough to follow it, step by step, or meticulous enough to delve into the repetition and variation, to observe the difference. I lean in, perched on the edge of my seat, and I observe not just the variations, but also something else. I observe myself desiring.
(Eirini Kartsaki, Repetition in Performance: Returns and Invisible Forces, London: 2017, p. 135)
If it is true that repetition is a condition of uniqueness, then it undoubtedly applies to the performing arts. We usually say: the performance is authentic, the production is unique, or the show relates to the original play. But what do we actually mean by authenticity, uniqueness or originality? All variations on the notion of uniqueness necessarily rely on some form of repetition, whether it is an established gesture, a line, a stage arrangement, a dramatic template, or an entire artistic canon. A quote from the book Repetition in Performance suggests that there is a connection between repetition and uniqueness that exerts a special force in (perceiving) an artwork. Indeed, in the repetition of the same we may experience that which is reiterated in a novel or yet undiscovered way. The conflation of repetition and non-repetition can be understood as a metaphysical principle of the work, as the classical aesthetics from Kant on believe. It can be examined in relation to the aura or authenticity of the artwork as critical theory has done. It is equally possible, after the performative turn of the 60th and 70th of the 20th century, to question whether what we experience as unique at all comes from the piece of art, or whether it is rather mediated by the audience. And last but not least, we may consider, to what extent the entanglement of repetition and uniqueness illuminates the task and capability of artistic criticism which is always stretched between a paraphrase and an interpretation, with an unresolvable answer of where one ends and the other begins.
So what can be repeated in a work of art or theatre, and what makes an artwork unique? Is it possible to repeat oneself in order to become original? And what does it mean to strive for this? The second issue of the 2025 volume focuses on the phenomenon of the memory of an artwork, the reception of art in terms of inalterability and its mediation, or why the same controversies keep recurring in debates about art criticism and what these reiterations reveal. We welcome systematic or historical scholarly studies elaborating on the dynamics of repetition and some form of uniqueness with respect to the specifics of different theoretical disciplines: from theatre theory, to philosophy, or even (and not ending with) sociology or cultural studies. We also welcome contributions which focus on particular practical cases or means of production or artistic critique, in which these dynamics are unveiled. Finally, we accept shorter formats with lower demands on the professional apparatus and reflecting on current events and phenomena (see the characteristic of each in the Guidelines section).
You are invited to send the scholarly studies with all required details to the editor of the issue at josefina.formanova@gmail.com by the end of May 2025. The texts of other formats are due for submission by the end of June 2025. Should you have any questions, you are encouraged to direct them to the same address.
We look forward to your contributions,
Divadelní Revue – Editorial Board
Divadelní a performanční historiografie
Theatre and Performance Historiography
Deadline: 30. 11. 2025
Editor čísla: Pavel Drábek
Proto také kdokoli si o sobě myslí, že umí krásně dělat tragédie, neobchází vně kolem dokola Attiky po jiných městech a nekoná tam představení, nýbrž spěje přímo sem a pořádá představení před Athéňany, jak je přirozené.
Platón, Lachés 183a–b (př. František Novotný)
Od Platóna píšeme historii divadla jako dějiny velkých jmen, velkých děl, velkých míst a velkých idejí. Karl Popper tento epistemologický přístup označil za Platónovo prokletí a spatřoval v něm základní kámen uzavřené společnosti. Za několik posledních let se rozbujela diskuse o tom, jak psát otevřenější a inkluzívnější dějiny divadla – takové, které nebudou nahrávat jen kulturním metropolím v tzv. rozvinutém světě, případně kulturním metropolím, které západní historiografie vzala do svého okruhu zájmu. Z divácké zkušenosti víme, že divadelní a performanční aktivity se nesoustředí jen „přímo sem“, ale i „vně kolem dokola Attiky po jiných městech“. Rozmanitost a jedinečnost divadla a performance nelze omezovat na pár vybraných oblastí zájmu. Podobně ani historiografickou praxi, která se snaží tyto horizonty rozšiřovat, nelze snižovat do pozice prosebníka o laskavou pozornost již etablované divadelní historie. Historik divadla musí také reflektovat vývoj společnosti a médií a postihnout, jak se mění divácká zkušenost, situace divadelního a performančního umění v kultuře, i jak se proměňuje a vyvíjí kognitivní slast, kterou toto umění prostředkuje. V tomto směru koncipoval ediční tým knihu The Routledge Companion of Theatre and Performance Historiography. To bylo před půl desetiletím a diskuse musí pokračovat.
Také Divadelní revue od r. 2024 deklaruje interdisciplinární přístup k interpretaci divadla a performativity. Terminologické i epistemologické rozdíly mezi různými obory ovšem často vedou k redukci na společné jmenovatele. Tehdy může jedinečnost divadelního a performančního umění padnout pod stůl, protože je interdisciplinárním jazykem nepojmenovatelná. Antropologie, sociologie a jiné společenské vědy pracují s fakty a artefakty, které mají jistou objektivitu. Naproti tomu ontologie divadelního a performančního artefaktu ovšem toto kritérium většinou nesplňuje – pokud ovšem nepřevedeme problematiku na hmatatelné artefakty: dramatické texty, scénografické návrhy, kostýmy, rekvizity, produkční postupy a vůbec muzeální předměty. Vlastní pomíjivý divadelní a performanční artefakt (či arteakt, jak to nazval Jan Roubal) existuje v ontologickém režimu možného, propozičního – ať už je to fikce, nebo jen čistá hra. Jak můžeme psát multidisciplinární dějiny tohoto propozičního artefaktu?
Jak se tyto dějiny učit, případně jak tyto dějiny učit? Jak se vyrovnat s tradičními postupy a odkazem, který naše dějiny určoval? Jak se odnaučit návyky, které nám byly při našem studiu vštěpeny, ale dnes už sotva obstojí?
Možné okruhy:
První číslo ročníku 2026, jehož editor je prof. Pavel Drábek (University of Hull, VB), se bude zaobírat nejširšími otázkami, jak psát dějiny divadla a performance, aby nám, zájemcům o poznávání minulého, to jedinečně divadelní a performanční neprotékalo mezi prsty. Do recenzované části čísla vítáme příspěvky v nejrůznějších formátech a koncepcích. Přijímáme také kratší formáty do části nerecenzované: vhodné jsou poziční teze, prolegomena, manifesty či jiné provokace, případně úvahy, které reflektují primárně aktuální události a fenomény (viz přehled rubrik v Pokynech pro autory.
Studie do recenzované části posílejte editoru čísla na adresu paveldrabek024@gmail.com do konce listopadu 2025 a texty do ostatních, nerecenzovaných rubrik do konce prosince 2025. Případné dotazy směřujte prosím rovněž na editora.
Těšíme se na vaše příspěvky,
redakce Divadelní revue
Editor of the issue: Pavel Drábek
[H]e who thinks he makes tragedy well, doesn’t run around showing it in other cities outside Attica, but brings himself straight here and, as is only fitting, shows it to these people.
Plato, Laches 183a–b
Since Plato we have written theatre history as a story of great names, great works, great places and great ideas. Karl Popper dubbed this epistemological approach as the spell of Plato and recognised it as the cornerstone of a closed society. In recent decades a debate has been going on about how to write more open and more inclusive theatre histories – such that they don’t prioritise cultural metropolises in the so-called developed world, or cultural metropolises that Western historiography has included in its area of interest. Our own spectating experience tells us that theatrical and performance activities don’t only occur “straight here” but also “in other cities outside Attica”. The variety and uniqueness of theatre and performance can’t be restricted to a few selected areas of interest. Likewise, historiographical practice that tries to broaden the horizons can’t be sidelined to the position of a penitent pleading for the kind attention of established theatre history. History writing needs to reflect the development of the society and of media, and try to capture how spectating experience evolves; what the place of theatrical and performance arts in a culture is; and how the cognitive pleasures enabled by these arts change and mutate. It was along similar lines that the editorial team of The Routledge Companion of Theatre and Performance Historiography conceived that book. Half a decade has elapsed and the debate needs to carry on.
In its new series (since 2024), the Theatre Revue declares its renewed interest in interdisciplinary connections. But the terminological and epistemological differences between diverse disciplines often lead to a low common denominator. At that point the unique qualities of the theatrical and performance arts may fall by the wayside, simply because the interdisciplinary idiom fails to capture it. Anthropology, sociology and other social sciences operate with facts and artefacts that have a certain objectivity. In contrast, the theatrical and performative artefact mostly can’t meet this criterion – unless we shift the methodology to tangible artefacts: dramatic texts, scenographic designs, costumes, props, production patterns and museum objects of any kind. The theatrical and performative artefact proper (or arteact, as Jan Roubal called it) exists in the ontological regime of the possible, of the propositional – be it fiction, or purely play. How can we write a multidisciplinary history of such a propositional artefact?
How can we learn this history, and how can we teach it? How can we come to terms with traditional approaches and with the heritage that has defined our history? How can we unlearn the habits that we were indoctrinated with during our studies, but can hardly stand the test of roadworthiness?
Indicative areas:
The first issue of the 2026 volume, edited by Pavel Drábek (Professor of Drama and Theatre Practice, University of Hull, UK), opens a broad discussion of how to write histories of theatre and performance in such a way that we, as students of the past, don’t see the uniquely theatrical and the uniquely performative slipping through our fingers. For the peer-reviewed sections, we welcome submissions in a range of formats and approaches. For the non-peer-reviewed sections, we also welcome shorter contributions of diverse kinds: from discussions of practical cases and case studies; through position papers, prolegomena, manifestos or other provocations; to texts that capture current events and phenomena (see the characteristic of each section in the Guidelines.
You are invited to send submissions for the peer-reviewed sections to the editor of the issue at paveldrabek024@gmail.com by the end of November 2025. The non-peer-reviewed submissions for the other sections are due by the end of December 2025. If you have any questions, please contact the issue editor at the same address.
We look forward to your contributions,
Theatre Revue – Editorial Board
Digitální technologie (nejen) v divadelní historiografii
Digital technologies (not only) in theatre historiography
Deadline: 30. 6. 2026
Editor čísla: Miroslav Lukáš
Und so bemerke ich immer mehr, was man aus den gesammelten Daten alles herausholen kann. Mein Bruder John hat einmal gesagt: Eine Datenbank ist falsch konzipiert, wenn man von vornherein festlegt, was herauskommen soll – man muss es offen lassen. Und so entdecke ich immer wieder neue Fragen, die man mit diesen gesammelten Daten beantworten kann. Und ich hoffe, andere entdecken das in Zukunft auch. (Paul S. Ulrich: Über Paul S. Ulrich. In Frank-Rüdiger Berger – Stephan Dörschel (Hrsg.). Es geht mir immer darum, Informationen zugänglich zu machen. Wege zu einer neuen Theatergeschichte. Paul S. Ulrich (1944–2023) zum 80. Geburtstag. Berlin 2024, s. 29)
Využívání digitálních technologií v humanitních vědách pevně zakořenilo a stalo se nezbytnou součástí řady výzkumů. Na jedné straně jsou realizovány projekty, které zpřístupňují vědcům data v digitální podobě (digitální knihovny, faktografické databáze apod.), na straně druhé probíhají výzkumné, většinou interdisciplinární projekty, kde digitální metody pomáhají zodpovědět nové otázky a uchopit zkoumaná témata jiným způsobem. Ve hře je otázka zapojení umělé inteligence.
Cílem čísla je představit způsoby využívání digitálních technologií v divadelní historiografii, případně v dalších uměnovědných a historických oborech. Přiblíží, jak se digital humanities mohou promítnout do práce (divadelního) historika nebo jak lze co nejlépe kombinovat klasické a digitální přístupy k dosažení komplexnějších výsledků při práci s historickými prameny. Seznámí s aktuálními výzkumy v divadelní historiografii a současně otevře širší diskusi o možnostech využití těchto přístupů při vytěžování historických pramenů.
Přijímáme příspěvky zaměřené na výzkumy pracující s historickými daty, resp. na procesy, jakými lze historická data v digitálním prostředí analyzovat. Pozornost bude věnována projektům, které řeší prostorové a sociální analýzy, zkoumají mobility a sítě vztahů, zabývají se digitálním mapováním či vizualizací, jež usnadňují pochopení různých historických jevů. Dále uvítáme příspěvky řešící samotnou digitalizací historických pramenů a texty, které představí zkušenosti s využitím digitálních technologií či další potenciál práce s nimi v různých uměnovědných disciplínách. Přijímáme rovněž kratší texty, zprávy, úvahy či eseje do nerecenzované části časopisu, případně reflexi aktuálních událostí a fenoménů (viz přehled rubrik v Pokynech pro autory na webu časopisu).
Číslo bude současně připomínkou rozsáhlé práce Paula S. Ulricha (1944–2023), který sběru dat z oblasti staršího německojazyčného divadla a jejich digitalizaci věnoval podstatnou část svého života.
Studie do recenzované části posílejte editoru čísla na adresu miroslav.lukas@idu.cz do konce května 2026, texty do nerecenzovaných rubrik do konce června 2026. Případné dotazy směřujte prosím rovněž na editora.
Těšíme se na vaše příspěvky,
redakce Divadelní revue
Editor of the issue: Miroslav Lukáš
And so I realize more and more what you can get out of the collected data. My brother John once said: A database is wrongly conceived if you determine from the outset what should come out of it – you have to leave it open. And so I keep discovering new questions that can be answered with this collected data. And I hope that others will also discover this in the future. (Paul S. Ulrich: Über Paul S. Ulrich. In Frank-Rüdiger Berger – Stephan Dörschel (eds.). Es geht mir immer darum, Informationen zugänglich zu machen. Wege zu einer neuen Theatergeschichte. Paul S. Ulrich (1944–2023) zum 80. Geburtstag. Berlin 2024, s. 29)
The use of digital technologies in the humanities has become firmly rooted and has become an essential part of a range of research. On the one hand, there are projects that make data available to researchers in digital form (digital libraries, factual databases, etc.); on the other hand, there are research projects, mostly interdisciplinary, where digital methods help to answer new questions and grasp the topics under investigation in a different way. The question of the involvement of artificial intelligence is at stake.
The aim of the issue is to present the ways of using digital technologies in theatre historiography and other art and history disciplines. It will present how digital humanities can be reflected in the work of the (theatre) historian or how classical and digital approaches can be best combined to achieve more comprehensive results when working with historical sources. It will introduce current research in theatre historiography and at the same time open a broader discussion on the possibilities of using these approaches in mining historical sources.
We are accepting submissions focused on research working with historical data, or on the processes by which historical data can be analyzed in a digital environment. Attention will be paid to projects that address spatial and social analysis, explore mobilities and networks of relationships, or deal with digital mapping or visualization that facilitate the understanding of various historical phenomena. We also welcome papers that address the actual digitization of historical sources and texts that present experiences with the use of digital technologies or the further potential of working with them in various art historical disciplines. We also accept shorter texts, reports, reflections or essays for the unreviewed section of the journal, or reflections on current events and phenomena (see the list of sections in the instructions For Authors on the journal’s website).
The issue will also commemorate the extensive work of Paul S. Ulrich (1944–2023), who devoted a significant part of his life to collecting data from the field of early German-language theatre and digitizing it.
Studies for the peer-reviewed section should be sent to the editor of the issue at miroslav.lukas@idu.cz by the end of May 2026, texts for the non-peer-reviewed sections by the end of June 2026. Please also direct any queries to the editor.
We look forward to your contributions,
Theatre Revue – Editorial Board
Editorky čísla: Věra Velemanová, Šárka Havlíčková Kysová
Záměrem čísla je nahlédnout scénografii nejen jako prostředek metaforické reprezentace světa, a to v historických i na současnou divadelní praxi zaměřených studiích. Přinejmenším od 20. století sílí chápaní scénografie jako nepasivní modality divadelního představení. Matérii, která často tvoří její základ, je proto zapotřebí vnímat v její aktivitě, „živé síle“. V tomto čísle ohledáváme součinnost mezi hereckým tělem a „tělem“ scény, a proto klademe důraz jak na funkci hercova těla ve scénografii (v jeho „tělesné realitě“), tak na vztah či spíše konceptuální provázanost scénografie a herce. Jevištním tvarem však tato poznávací cesta nekončí. Scénografická tvorba se v konečném důsledku předkládá smyslům diváka, protože teprve v jeho těle se scénografie přetváří v komplexní, nesegmentovatelný vjem. Číslo nazvané Ztělesnit svět scénografií tak reflektuje pestrou mozaiku přístupů, které scénografie jako disciplína nabízí v návaznosti na aktuální konceptualizace divadelního a divadelně teoretického světa, byť svojí pozorností mnohdy zaměřené na historii divadla či scénografii.
Studie se všemi náležitostmi posílejte editorkám čísla na adresy vera.velemanova@idu.cz a sarka.havlickova@phil.muni.cz do konce května a texty spadající do ostatních rubrik do konce června 2024. Případné dotazy směřujte prosím rovněž na editorky.
Těšíme se na vaše příspěvky,
Redakce Divadelní revue
Editors of the issue: Věra Velemanová, Šárka Havlíčková Kysová
The issue aims to look at scenography not only as a means of representation, albeit metaphorical, of the world in historical and contemporary theatre studies. Since at least the twentieth century, the understanding of scenography as a non-passive modality of theatrical performance has been reinforced. Even the material, which often forms its basis, must be perceived in its activity, its "living force", if you like. In this issue, we look at the interaction between the actor's body and the "body" of the scene and therefore emphasize both the function of the actor's body in the scenography (in its "corporeal reality") and the relationship or rather conceptual intertwining, of the scenography and the actor. However, this journey of discovery does not end with the production concept. We also place the creation of the scenography in the hands, or rather into the senses, of the spectator because it is in his body that scenography is transformed into a complex, unsegmentable perception. The issue entitled Embodying the World through Scenography thus brings together a diverse mosaic of approaches that scenography as a discipline offers in relation to current conceptualizations of the theatrical and theoretical world, albeit often focused on the history of theatre or scenography.
You are invited to send the scholarly studies with all required details to the editors of the issue at vera.velemanova@idu.cz and sarka.havlickova@phil.muni.cz by the end of May 2024. The texts of other formats are due for submission by the end of June 2024. Should you have any questions, you are encouraged to direct them to the same addresses.
We look forward to your contributions,
Divadelní Revue – Editorial Board
ISSN 0862-5409 (tištěná verze)
ISSN 3029-5939 (online)
Registrační číslo MK ČR E 5162
©2025 Divadelní revue
Institut umění – Divadelní ústav
Celetná 17 / 110 Praha 1
ISSN 0862-5409 (tištěná verze)
ISSN 3029-5939 (online)
Registrační číslo MK ČR E 5162