Divadelní revue je mezioborový časopis, který podporuje rozmanité přístupy k interpretaci divadla a performativity, včetně přesahů k antropologii, sociologii, filosofii, estetice, lingvistice a dalším uměnovědným i sociálněvědným oborům. Časopis uveřejňuje původní studie a články, které svou povahou odpovídají jeho odbornému zaměření a váží se k tématu příslušného čísla. Kromě odborných studií domácích i zahraničních badatelů publikujeme také materiálové a archivní příspěvky, eseje, rozhovory, recenze a zprávy o aktuálním oborovém dění.
Formální náležitosti rubrik ke stažení zde.
Je možné podávat rovněž texty mimo vyhlášená témata, redakce si však vyhrazuje právo rozhodnutí o jejich přijetí k tisku.
Prosíme o dodržování pravidel pro formátování zaslaných příspěvků. Upozorňujeme, že texty, které se budou významnou měrou od těchto pravidel odchylovat, budou autorům vráceny s požadavkem na opravu a opětovné podání. Časopis přijímá příspěvky v češtině, slovenštině, angličtině a němčině. O přijetí či nepřijetí rukopisů rozhoduje redakce na základě posudků nezávislých recenzentů. Recenzní řízení je oboustranně anonymní.
Dodržujte prosím následující strukturu:
Redakce si vyhrazuje právo rozhodnout o přijetí či nepřijetí zaslaného textu. Za jazykovou a odbornou úroveň textu zodpovídá autor. Rukopisy musí být napsány gramaticky správně. Pokud autor odevzdává text v jiném jazyku než češtině a není rodilý mluvčí, je vhodné, aby svůj text nechal před zasláním zkontrolovat rodilým mluvčím (případně osobou s odpovídající znalostí daného jazyka). V případě angličtiny by rukopis měl být napsán britskou angličtinou, čemuž by měla odpovídat gramatika i interpunkce.
Redakce si vyhrazuje právo na úpravu jazykové a formální stránky rukopisu. Všechny úpravy musí být schváleny autorem v průběhu autorské korektury.
Autor zajišťuje autorská práva k obrazovému materiálu reprodukovanému v článku. Redakce nehradí případné poplatky s tím spojené. Všechny fotografie či obrázky musí být v tiskové kvalitě (rozlišení nejméně 500 dpi).
Autoři jsou povinni se řídit pravidly publikační etiky.
Termíny
První číslo časopisu Divadelní revue vychází v květnu/červnu, druhé v listopadu/prosinci daného roku. Příspěvky do hlavních rubrik odevzdávejte u prvního čísla do konce listopadu předchozího roku, u druhého do konce května daného roku. Texty v ostatních rubrikách mají uzávěrky posunuté o měsíc.
Příspěvky v časopise nejsou honorovány.
Rubriky
Studie
Do rubriky přijímáme původní odborné texty založené na studiu relevantních pramenů, s konzistentní metodologií a zřetelem k aktuálnímu i dřívějšímu výzkumu v dané oblasti. Nabídnuté rukopisy by měly mít rozsah 20–25 normostran (36 000 až 45 000 znaků včetně mezer), obsahovat soupis citovaných publikací, splňovat formální a bibliografické náležitosti a být odevzdané v termínu. Součástí musí být abstrakt (v českém jazyce; 600–700 znaků), klíčová slova (v českém jazyce), afiliace autora a jeho stručný medailon (ca 300 znaků; oblasti vědeckého zájmu, současné pracoviště, příp. profesní historie). Překlad abstraktů a klíčových slov do angličtiny zajišťuje redakce.
Materialia
Do rubriky přijímáme drobnější texty, typicky přepracované konferenční příspěvky či kontextualizované, komentované edice pramenů. Rukopisy nabídnuté do této rubriky by měly mít rozsah 15–20 normostran (27 000 až 36 000 znaků včetně mezer), obsahovat soupis citovaných publikací, splňovat formální a bibliografické náležitosti a být odevzdané v termínu. Součástí rukopisu musí být abstrakt (v českém jazyce; 600–700 znaků), klíčová slova (v českém jazyce), afiliace autora a jeho stručný medailon (ca 300 znaků; oblasti vědeckého zájmu, současné pracoviště, příp. profesní historie). Překlad abstraktů a klíčových slov do angličtiny zajišťuje redakce.
Fokus
Do rubriky o specifických tématech a fenoménech v umělecké i výzkumné praxi přijímáme texty v rozmezí 6–10 normostran (11 000 až 18 000 znaků včetně mezer) psané formou kritického eseje. Náplní může být kritická sonda, anketa, diskuse.
Desiderata
Do rubriky přijímáme texty reportážního charakteru věnované plánům a očekáváním a jejich konfrontaci se skutečností, vylíčení zkušeností ze stipendijních výjezdů, pobytů či cest spojených s návštěvou zahraniční konference, divadelní či umělecké události. Texty mohou mít beletrizující charakter.
Rozhovor
V rubrice přinášíme rozhovory s osobnostmi teatrologie či divadla, případně portréty vědců a osobností souvisejících s daným tématem čísla.
Nové publikace
Do rubriky přijímáme texty maximálně tři roky od vydání pojednávaného díla. Recenze (z latinského re-censeó – znovu posoudit, zhodnotit) by měla dílo nejen představit, ale také zhodnotit na základě věcné a podložené názorové argumentace. Rozsah do 7 normostran (13 000 znaků včetně mezer); nezbytnou součástí jsou kompletní bibliografické údaje o recenzované publikaci.
Rubrika obsahuje též redakční přehled nových knižních titulů.
Zprávy
U zpráv očekáváme rozsah do 3 normostran (5400 znaků včetně mezer), námět je třeba předem konzultovat s redakcí. Přijímáme zprávy o událostech, které souvisejí s tématem, nebo jsou z určitého důvodu hodné pozornosti (např. premiéry, festivaly, výstavy, konference, zahraniční stáže apod.).
Formátování textu
Příspěvky jsou přijímány ve formě textových dokumentů MS Word (doc, docx nebo rtf). Velikost fontu by měla být 12 bodů s normálním řádkováním. Žádáme autory, aby nepoužívali další formátování textu jako například zarovnávání a automatické nadpisy nebo číslování. Předpokládá se, že texty obsahují poznámkový aparát (poznámky pod čarou). Obrazové přílohy, tabulky a jejich popisky by neměly být vkládány do textového souboru, ale zaslány v samostatných souborech. Do textu se vkládají pouze odkazy na tyto přílohy (např. „Obr. 1“).
Divadelní revue se řídí pravidly pro britskou angličtinu. Časopis neprovádí komplexní korektury anglicky psaných rukopisů a nenese zodpovědnost za případné jazykové chyby nebo nepřesnosti. Důrazně doporučujeme autorům, kteří si nejsou jistí jazykovou kvalitou svých anglických textů, aby si zajistili kvalitní korektury. Časopis provádí pouze překlad nebo korektury anglických abstraktů, souhrnů a popisků pod obrázky či tabulkami.
Latinská slova
Latinská slova či jejich zkratky uvádějte kurzivou („de facto“, „per se“, „in situ“, „in medias res“). Normálním písmem jsou uvedena původně latinská slova a jejich zkratky, která byla přejata a běžně se používají v češtině (např. „artefakt“, „katedra“, „circa“ či „cca“, „cf.“).
Číslovky
Číslovky menší než 10 by měly být uváděny slovně, číslovky od 10 výše pak arabskými číslicemi. Pokud je číslovka součástí věty, v níž je většina čísel větších než pět, je možné použít arabské číslice pro všechny. Chronologický i obecně číselný rozsah uvádějte pomocí pomlčky (–), nikoliv spojovníku, a bez mezer (např. „1918–1920“ či „9–15“).
Obrazové přílohy
Obrazové přílohy jsou přijímány ve formátech TIFF, EPS, AI, PSD, nebo JPG. Redakce nepřijímá obrázky ve formě dokumentů MS Word. Minimální rozlišení obrázků je 500 dpi. Podané soubory by měly být jasně pojmenovány, očíslovány a popsány (vč. zdroje, autora fotografie). Za publikaci barevných obrazových příloh nejsou autorům účtovány žádné poplatky.
Online přílohy
Tyto přílohy mohou být nahrány v OJS rozhraní jako Dependend Files. Online přílohy zahrnují širokou škálu materiálů (text, tabulky, fotografie, videa), které rozměry nebo objemem přesahují možnosti tištěné verze časopisu. Na online přílohy by v textu mělo být odkázáno stejným způsobem jako na obrazové přílohy nebo tabulky (např. „Online příloha 1“). Upozorňujeme, že tento materiál bude dostupný pouze online jako soubor ke stažení umístěný na webové stránce daného článku.
Prohlášení o financování / Dedikace / Afiliace
Prohlášení o financování (typicky identifikační údaje grantových projektů) musí být uvedena v sekci Poděkování umístěné mezi vlastním textem a soupisem literatury. Doporučujeme autorům, aby si pečlivě překontrolovali správnost všech uvedených informací. Redakce nenese žádnou zodpovědnost za překlepy nebo opomenutí způsobená nepozorností autorů.
Citace v textu
Divadelní revue používá harvardský citační styl, tj. k odborné literatuře, beletrii a knižně vydaným pramenům se odkazuje formou zkráceného odkazu v závorkách přímo v textu. Na nevydané archivní prameny a online zdroje odkazujeme pod čarou. Závorky obsahují jméno autora, rok vydání a za dvojtečkou a mezerou číslo strany či rozmezí stran oddělené pomlčkou. Pokud není citována práce jako celek, měla být vždy uváděna čísla konkrétních stránek. Vícenásobné citace v jedné závorce jsou odděleny středníkem a řazeny chronologicky od nejstarší po nejmladší. Pokud má více prací téhož autora stejný rok vydání, jsou odlišeny malými písmeny. Pokud má práce tři a více autorů, uvádí se pouze první z nich následovaný zkratkou „et al.“.
Hranaté závorky
Hranaté závorky užívejte v hlavním textu, pokud jde o autorský komentář (a), změnu tvaru slova oproti původní citaci (b) nebo výpustku (c):
Kurziva
Názvy knih, sborníků a časopisů, jednotlivá citátová slova a klíčové pojmy jsou signalizovány kurzivou. Citované pasáže a názvy dílčích součástí knih, sborníků a časopisů (kapitoly, podkapitoly, eseje, povídky, studie atd.) pomocí českých uvozovek (tj. dvojité „X“, jednoduché ‚X').
Poznámky pod čarou používejte výhradně jako prostor ke komentování a doplňování dalších souvisejících informací. Číselný index pro odpovídající citaci pod čarou umisťujte za diakritické znaménko.
Příklad:
„Má‑li napomáhat vymezení jedné epochy literární komunikace v moderně, potřebujeme jinou perspektivu.”1
„Toto úsilí však zároveň provázela reflexe krizové situace jazyka a jeho označovacích možností,2 již lze považovat za součást procesu.”
Odkazy k parafrázím či citátům (včetně odkazů na periodika) uvádějte přímo v textu v závorce: (Autor rok: strany). Pokud odkazujete k celému dílu, vynechte čísla stran, např. (Zich 1932). Závorky uvádějte vždy uvnitř textu před diakritickým znaménkem.
Příklad:
Jak poukazuje Nejedlý, Smetanovy opery sehrály klíčovou roli v utváření moderní české zpěvohry (Nejedlý 1932: 108‒112).
Pokud užíváte dva nebo více pramenů od jednoho autora se stejným vročením, odlište je písmeny, například (Eco 1997b: 44‒49) nebo (Eco 1997a). V bibliografii pak tyto kódy uveďte:
Příklad:
ECO, Umberto. 1997a. Teorie sémiotiky. Praha: Academia, 1997.
ECO, Umberto. 1997b. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.
V případě odkazu na stranu recenzované knihy (rubrika Nové publikace) uvádějte pouhé číslo v závorce v hlavním textu před diakritické znaménko.
Příklad:
Jinými slovy to potvrdil také Oslzlý, pro něhož byla spolupráce se scénografem „skutečně dobrodružstvím – ovšem duchovním, balancujícím mezi filozofií, historií, literární vědou i kunsthistorií“ (118).
Bibliografie
1. Monografie
PRIMÁRNÍ ODPOVĚDNOST. Rok. Název. Místo vydání: Nakladatelství, rok.
Příklad:
KALVODOVÁ, Dana. 2003. Asijské divadlo na konci milénia. Praha: Academia, 2003.
2. Příspěvky do monografických publikací (např. antologie, výbory, jednotlivé příspěvky jednorázově vydaných sborníků – např. sborník z konference atp.)
PŘÍJMENÍ, Křestní Jména. Rok. Název. In Editor (ed.). Název. (Podřízená odpovědnost.) Místo vydání: Nakladatelství, rok, paginace.
Příklad:
ARAGON, Louis – BRETON, André. 1994. Protest. In Marcel Nadeau. Dějiny surrealismu. Olomouc: Votobia, 1994, s. 198‒201.
3. Články aj. v seriálových publikacích
PRIMÁRNÍ ODPOVĚDNOST. Rok. Název. Název zdrojového dokumentu, lokace ve zdrojovém dokumentu.
U časopisů: ročník, rok, číslo, strany (příp. datum).
U deníků: ročník, datum, strana (u zahraničních novin: místo).
Příklad:
ZÁVODSKÝ, Artur. 1997. Lola Skrbková – spolutvorkyňa českej avantgardy. Slovenské divadlo 27, 1997, č. 1, s. 52‒59.
MIKULKA, Vladimír. 2002. Heda Gablerová znovu. Divadelní noviny 14, 2002, č. 3, s. 12 (3. 2. 2002).
Ostravský dělnický deník 19, 12. 2. 1936a, č. 36, s. 4.
MUSIL, Robert. 1923. Mediale Zeichnungen. Das Tage-Buch 4, 17. 3. 1923, č. 11, s. 368–369 (Berlin).
4. Elektronické monografie, databáze, počítačové programy, zvukové záznamy
Primární odpovědnost. Rok. Název [druh nosiče – např. online, CD, magnetofonová páska, gramodeska, atp.]. (Podřízená odpovědnost.) Vydání. Místo vydání: Nakladatelství, rok (datum vydání) [datum poslední aktualizace, revize, datum citování]. Edice. Poznámky. Dostupnost a přístup (týká se online dokumentů). Standardní číslo.
Příklad:
Mozart v Praze [kazeta]. 1992. Jan Schmid, Jaroslav Etlík, Zdeněk Mahler, Miroslav Kořínek. Studio Ypsilon. Režie J. Schmid. Edice Čs. hifiklubu 1992. Praha: Sony Music/Bonton, 1998. Nahráno při představeních ve Studiu Y ve dnech 15. 3. 1991 a 12. a 27. 4. 1992.
CARROLL, Lewis. Alice’s Adventures in Wonderland (online). Textinofo ed. 2.1. Dortmund: Windspiel, November 1994 (cit. 10. 2. 1999). URL: http://www.germany.eu.net./books/caroll/alice/html. Dostupné také v PostScript a ASCII ve verzích online na ftp://ftp.Germany.EU.net/pub/books/caroll.
5. Pravidla citování archiválií
Na nevydané archivní prameny a online zdroje odkazujeme pod čarou. Hlavní zásadou citování archivního materiálu je, aby bylo možné každý citovaný dokument bez potíží v archivu a ve fondu nalézt a identifikovat, při citaci je nutné postupovat od širšího pojmu k užšímu.
Rozlišujeme citace podle druhu materiálu, v zásadě listiny, úřední knihy, aktový materiál nebo jednotliviny v archivu.
Citace musí obsahovat co nejvíce z následujících údajů:
Údaje o citovaných archivních pramenech uvádějte v tomto pořadí: název instituce, název fondu či sbírky, inventární číslo, signatura, číslo kartonu/knihy/složky/spisu/folia, resp. paginy.
Používejte tyto zkratky: inv. č., sign., kart., fol., fasc., pag. A rovněž zkratky pro instituce (těmi označujte prameny přímo v textu).
Pro přesnou citaci, která umožňuje druhotné vyhledání archiválie, je nutno vždy konzultovat inventář fondu v archivu nebo samotného archiváře. Někdy mají archiválie inventární čísla, signatury i kartonu a nemusí být nutné citovat vše, pokud je možno identifikovat bez jednoho z těchto údajů. Vždy je ale lepší citace přesnější.
Příklady:
Slovácké muzeum v Uh. Hradišti, fond krojových součástí – ženské kroje z Podluží, inv. č. K 239-270.
Národní archiv Praha, Česká dvorská kancelář, inv. číslo 752, sign. IV-D-1, k. 434, spis Davida Kašpara Glasera (1740).
Zemský archiv v Opavě – Státní okresní archiv Olomouc, fond Archiv města Olomouce, Listiny, inv. č. 1 z 13. října 1261, u Jihlavy.
Archivio Secreto Vaticano, Armadio XLIV, vol. 41, f. 177v‒178r.
Moravský zemský archiv, G140 (Rodinný archiv Ditrichštejnů), kart. 552, inv. č. 2351, sign. 1178, pag. 1.
Státní okresní archiv v Trutnově, fond Archiv města Dvůr Králové nad Labem 1945‒1990, Kronika města Dvora Králové nad Labem 1960–1982, nestr.
Městské muzeum ve Dvoře Králové nad Labem, sbírka písemností a tisků (PT), sign. PT 5218, PT 5219a, PT 5219b, dva plány datované 1890.
Městský úřad ve Dvoře Králové, kronika města DKL za rok 2001, přílohy; kronika přístupná na http://www.mudk.cz/ (cit. 20. 9. 2004).
Masarykův ústav a Archiv AV ČR, Masarykův ústav [archivní soubor Ústavu T. G. Masaryka ve správě Masarykova ústavu a Archivu AV ČR], fond Edvard Beneš, oddíl I, karton 70, inv. č. 335, sign. R 137/13 (R 138), Sanace Podkarpatoruské banky.
Zásady zachování soukromí
Zásady zachování soukromí jsou dostupné na GDPR | Institut umění – Divadelní ústav (idu.cz)
ISSN 0862-5409 (tištěná verze)
ISSN 3029-5939 (online)
Registrační číslo MK ČR E 5162
©2025 Divadelní revue
Institut umění – Divadelní ústav
Celetná 17 / 110 Praha 1
ISSN 0862-5409 (tištěná verze)
ISSN 3029-5939 (online)
Registrační číslo MK ČR E 5162